Ahoj Kamarádi,

sice mi ještě neoschnul inkoust na pilotním průkaze, ale chtěl jsem si vyzkoušet, jaké je to zaletět se podívat za hranice. Ostatně naše letiště je od hranice coby kamenem dohodil, takže podívat se k sousedům asi láká nás všechny. Protože nový hangár ještě není obyvatelný, tak zatím parkuji v Jičíně a proto jsem si pro první cestu zvolil Německo. Pohledem na mapu a konzultací s navigací mi vyšlo nejlépe letiště EDBX vedle Gorlitz (Zhořelce), asi 40 km od hranice. Letiště má v popise napsáno, že jsou PPR (prior permission required), tak jsem jim v pondělí napsal email, že bych se k nim rád přiletěl podívat. Email zůstal 24 hodin bez odpovědi, tak jsem to risknul a zatelefonoval jsem tam. Zvedl to kolega z letiště, anglicky znal jen pár slov, ale dopadlo to, ve středu jsem dostal povolení na přílet. Takže v úterý večer ještě předletová příprava, sepsat si, jak budu komunikovat abych na něco nezapoměl a velké těšení se, jaké že to za těmi hranicemi bude.

Ve středu v práci velká netrpělivost, sledování hodinek, už abych mohl vyrazit na letiště.

Let byl naprosto v pohodě, nejprve jsem si nad LKJC nastoupal na 4500 stop a pak vyrazil západním směrem. Povídání s Praha Information jsem si rozepsal už taky v angličtině, abych nevyšel ze cviku.

Praha Information, OKWAI37, Roko Via on VFR without Plan from LKJC to EDBX, presently above LKJC at 4500 feet, Squawk Sierra 2000, crossing border to Germany in 20 minutes, requesting traffic service.

Odpověď byla regionální QNH a dotaz zda letím opravdu bez letového plánu. Zopakoval jsem regionální QNH, potvrdil že letím bez letového plánu a pokračoval jsem v cestě.

Protože jsem široko daleko žádné letadlo neviděl, tak mi traffic service asi nemusel dávat žádné upozornění na okolní provoz a před překročením hranice jsem požádal o uvolnění z frekvence.

Praha information, OKWAI37, 5 minutes to crossing border, request frequency change to Langen Information at 125.8

Po schválení žádosti o uvolnění z frekvence jsem změnil odpovídač na 7000 a přeladil jsem na Langen Information. Po ohlášení jsem pouze informoval o překročení hranice:

Langen information, OKWAI37, Roko Via on VFR without Plan from LKJC to EDBX, presently 5 minutes to cross border near Zittau, at 4500 feet, Squawk Sierra 7000.

Dostal jsem číslo pro odpovídač 7744 a jiné regionální QNH a že mám klesnout na 3500 stop.  Přeladil jsem odpovídač, potvrdil do radia QNH, pokles na 3500 stop a zmáčknul jsem identifikaci na odpovídači. Zpět se mi vrátilo pouze že jsem byl identifikován a pak pro mne už nic. Před přiblížením k letišti jsem požádal o uvolnění z frekvence a přechod na Gorlitz info.

Na Gorlitz info byla trošku sranda, protože kolega s vysílačkou neuměl ani slovo anglicky a moje němčina je bohužel na úrovni třetí lekce učebnice pro začátečníky.

Takže jsem si vesele do vysílačky povídal anglicky toto:

Goerlitz Info, OKWAI37, Roko Via on VFR without Plan from LKJC to EDBX, presently 5 minutes south from Goerlitz at 3500 feet, requesting runway in use.

Ale zpět se mi vracel pro mne celkem obstojně šifrovaný vzkaz. No nic, pokračoval jsem ve vysílání že se zapojuji do okruhu po směru větru, co mi ukazovala navigace, ale ono stejně prakticky nefoukalo. Takže když jsem ohlásil:

Goerlitz info, OKWAI37, entering Circuit for runway 06 left crosswind

z jejich vysílání jsem pochytil/porozuměl opakovanému Zwei Vier, takže jsem se protáhl za letiště a opravil, že teda:

Goerlitz info, OKWAI37, entering Circuit for runway Zwei Vier Rechts crosswind

tak už bylo slyšet jen Ja, Ja.  Dráha parádní, pokosená a uválcovaná skoro jak na Vysokově, po dosednutí mi ukázali kam mám odstavit letadlo a kam přijít. Zaplatil jsem 5 Eur přistávací poplatek, strejci na letišti byli naprosto v pohodě, ale nikdo ani slovo anglicky. Po zaplacení poplatku mi nabidli kafe a vodu. Vytáhl jsem překladač a chvíli jsme se bavili tak, že jsme si podávali telefon, bylo to fajn, docela jsme se nasmáli. Asi po půl hodince jsem poděkoval a vyrazil zpět k domovu. Takže, bylo to na pohodu. Jak říkal tatíček Masaryk „nebát se a nekrást“ a ono to nějak dopadne :-).

Přikládám pár fotek z Letiště v Gorlitz a záznam letu tam.

./Míra