Messerschmitt Bf 109

Messerschmitt Bf 109 byl německý bojový letoun, který byl standardním stíhacím letadlem Luftwaffe těsně před druhou světovou válkou a tvořil spolu s Focke-Wulfem Fw 190 páteř stíhacích sil Luftwaffe. Poprvé byl nasazen v roce 1937 během španělské občanské války a ve službě působil ještě v době zavádění proudových letadel na konci druhé světové války v roce 1945. V době svého vzniku patřil mezi nejpokročilejší stíhačky. Nesl moderní konstrukční prvky jako celokovovou samonosnou konstrukci, uzavřený kokpit a zatahovací podvozek. Byl poháněn kapalinou chlazeným, dvanáctiválcovým invertním spalovacím motorem.

Ultralehká celokovová replika „Mezka“ pochází z konstrukčního prkna Petra Podešvy, známého stavitele UL replik klasických letadel (např. Trenéra, Brigadýra, Bückeru 131, aj.),ale také velmi populárních Tuláků a dalších typů. Ten repliku „Mezka“ zkonstruoval a postavil na zakázku kolem roku 2005/2006, ale řízením osudu byla prodána do Německa, kde s ní nový majitel díky závadě na motoru havaroval. Notně poškozenou jí poté koupil Pavel Kouřil, který jí opravil, vyměnil pohonnou jednotku za Rotax 912 a udělal další úpravy hlavně na podvozku. Od té doby s ní P. Kouřil létá v ČR, kde obráží letecké dny a dělá radost fandům válečných letadel. Vystavená replika byla v kategorii ULL poháněná motorem Rotax 912.

Fotografie kokpitu

Kokpit repliky ME-109

Galerie