Vírník Arrow Copter

ArrowCopter je vybaven jedním hlavním rotorem, dvoumístným uzavřeným kokpitem v tandemové konfiguraci s bublinkovým překrytem, ​​pahýlovými křídly, tříkolovým podvozkem a čtyřválcovým, kapalinou a vzduchem chlazeným, čtyřdobým, přeplňovaným dvouzážehovým turbodmychadlem o výkonu 115 k (86 kW). Trup vírníku je vyroben ze sendviče z uhlíkových vláken/kevlaru vytvrzovaného v autoklávu a nese rotor o průměru 8,50 m. Kola hlavního podvozku jsou upevněna na špičkách krátkých křídel.

Základní charakteristika:

Výhodou vírníků je proti klasickým letadlům krátká vzletová a přistávací dráha. Vírník neumožňuje kolmý vzlet a přistání, nicméně dráha se počítá v desítkách metrů. Další specifickou vlastností je vysoká odolnost proti nepříznivému počasí a turbulencím, která je dána způsobem vzniku vztlaku na rotujícím křídle. Vírník je z principu fungování, po celou dobu letu v režimu tzv. autorotace, což je zároveň bezpečnostní režim vírníku. V případě selhání pohonné soustavy tak není potřeba provádět žádnou speciální proceduru pro změnu ze standardního letového stavu do záchranného stavu a lze tak bezpečně přistát.

 

Základní takticko-technická data:

  • Posádka: pilot a jeden cestující
  • Délka: 5,8 m
  • Šířka: 2,455 m
  • Výška: 2,881 m
  • Prázdná hmotnost: 350 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 560 kg
  • Objem paliva: 72 litrů
  • Pohonná jednotka: 1 x Rotax 914 čtyřválcový, kapalinou a vzduchem chlazený, přeplňovaný čtyřdobý letecký motor, 86 kW (115 k)
  • Průměr hlavního rotoru: 8,50 m
  • Vrtule: 2-listé FD-Composites

Výkon

  • Maximální rychlost: 195 km/h (121 mph, 105 kn)
  • Cestovní rychlost: 165 km/h (103 mph, 89 kn)
  • Vmin: 30 km/h (16 kn; 19 mph))
  • Nikdy nepřekračujte rychlost: 195 km/h (121 mph, 105 kn)

Galerie