Vírník Arrow Copter
ArrowCopter je vybaven jedním hlavním rotorem, dvoumístným uzavřeným kokpitem v tandemové konfiguraci s bublinkovým překrytem, pahýlovými křídly, tříkolovým podvozkem a čtyřválcovým, kapalinou a vzduchem chlazeným, čtyřdobým, přeplňovaným dvouzážehovým turbodmychadlem o výkonu 115 k (86 kW). Trup vírníku je vyroben ze sendviče z uhlíkových vláken/kevlaru vytvrzovaného v autoklávu a nese rotor o průměru 8,50 m. Kola hlavního podvozku jsou upevněna na špičkách krátkých křídel.
Základní charakteristika:
Výhodou vírníků je proti klasickým letadlům krátká vzletová a přistávací dráha. Vírník neumožňuje kolmý vzlet a přistání, nicméně dráha se počítá v desítkách metrů. Další specifickou vlastností je vysoká odolnost proti nepříznivému počasí a turbulencím, která je dána způsobem vzniku vztlaku na rotujícím křídle. Vírník je z principu fungování, po celou dobu letu v režimu tzv. autorotace, což je zároveň bezpečnostní režim vírníku. V případě selhání pohonné soustavy tak není potřeba provádět žádnou speciální proceduru pro změnu ze standardního letového stavu do záchranného stavu a lze tak bezpečně přistát.
Základní takticko-technická data:
- Posádka: pilot a jeden cestující
- Délka: 5,8 m
- Šířka: 2,455 m
- Výška: 2,881 m
- Prázdná hmotnost: 350 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 560 kg
- Objem paliva: 72 litrů
- Pohonná jednotka: 1 x Rotax 914 čtyřválcový, kapalinou a vzduchem chlazený, přeplňovaný čtyřdobý letecký motor, 86 kW (115 k)
- Průměr hlavního rotoru: 8,50 m
- Vrtule: 2-listé FD-Composites
Výkon
- Maximální rychlost: 195 km/h (121 mph, 105 kn)
- Cestovní rychlost: 165 km/h (103 mph, 89 kn)
- Vmin: 30 km/h (16 kn; 19 mph))
- Nikdy nepřekračujte rychlost: 195 km/h (121 mph, 105 kn)
Galerie