Ahoj Kamarádi,
chtěl jsem se s Vámi podělit o tip, jak si na konci léta udělat dvoudenní letecký výlet k Baltu. Od Jardy Špetly jsem dostal info, že letiště Peenemunde je naprosto parádní, že prah dráhy je na kraji moře a že tam je co dělat. Tak jsem to ozkoušel a Jarda měl fakticky pravdu. Je to takový dobrý let pro začátečníka, trasa jde navolit tak, že se neletí přes žádné řízené prostory a letište je vstřícné.
Ale od začátku. Protože se jedná o mezinárodní let přes Polsko a Německo, tak je vhodné podat letový plán přes INTEGROVANÉM FLIGHT BRIEFING SYSTÉMU LETECKÉ INFORMAČNÍ SLUŽBY ČESKÉ REPUBLIKY. Pokud nemáte účet, tak se první zaregistrujte. Adresa je: https://ibs.rlp.cz/
Jak podat letový plán je pak popsáno pěkně zde: Link1 a Link2 + co potřebujete ještě vyplnit a v návodu není – jsou body a časy překročení státních hranic. Je to Položka EET v letovém plánu a vyplňuje se název navigačního bodu a čas průletu od vzletu, například takto: LAGAR0040 XIGRI0210 (LAGAR je navigační bod mezi Krkonoši a Jizerskými horami a proletím jej 40 minut po startu). Do hodinky po podání letového plánu Vám A) přijde potvrzující SMS se schválením letového plánu nebo B) Vám někdo z ŘLP zavolá, že tam máte botu.
Potvrzení letového plánu a následné potvrzení zahájení letového plánu vypadá v SMS nějak takto (tohle je pro Let Jaroměř ->bod VALPI-> Nitra):
Let s letovým plánem v Polsku a Německu není nutný, nicméně doporučuji, protože nemusíte zdlouhavě vysvětlovat trasu a záměry. Po zahájení letu dostanete Squawk který vložíte do odpovídače. Od každého řízení provozu bude jiný, tak si jej první zapište, až pak vložte do odpovídače.
Je vhodné si připravit i navigační štítek, dnes to umí každá navigace, takže za 2 minuty hotové. Ten můj navigační štítek a plán letu vypadal nějak takto :
No a pak už jen 3 hodiny letu, nahlásit překročení hranic, držet se trasy, komunikovat změny letové výšky/hladiny a dobře přistát. Jo, abych nezapoměl, tak prakticky každé letiště v Něměcku je PPR, takže se musíte nahlásit den dopředu, že tam chcete letět. Pro Peenemunde nedoporučuji tam volat, protože nemluví anglicky tak, aby to šlo domluvit po telefonu. Ale emailem jim pošlete na adresu: ppr@edcp.de toto: OK WAI 37 / Bristell NG-5 / Departure 23.08.2023 11:00 UTC from LKNACH / 3 hours flight, landing 14:00 UTC in EDCP. A je vyřešeno, přijde Vám za pár hodin potvrzení, že můžete přiletět.
Poplatky se vybírají v hotovosti, za přistání a noc na stojánce to bylo pod 30 Eur. Palivo tam mají jen AvGas, což Rotax 912 chroupne, ale nemá z toho úplně radost. Takže lepší je natankovat do plna a vědět, že mi to i rezervou stačí tam i zpět, nebo to prostě na německém letišti říznout AvGasem. Jo, vemte si něco, čím letadlo ukotvíte. Já si vozím stěhovací popruh a pár 30cm hřebů. U Baltu může foukat, tak ať ráno letadlo najdete na stejném místě. Náklady skoro nula, dobrý pocit k nezaplacení.
Let je celkem nudný, po překročení hranic už je to jenom placka, v Polsku nad lesy, v Něměcku pak nad lesy odporných větrných elektráren. Zato jak se přiblížíte k Baltu, nebudete vědět, kam se podívat dřív. Pak ještě pár info o tom, co a jak v Peenemunde. Na Letišti si jde půjčit kola nebo auto nebo elektrické vozítko. Elektrické vozítko s dojezdem cca 50 km a velikostí motorky je docela sranda, navíc se dobíjí ze zdi jako elektrokolo přes normální 230V zásuvku, takže to doporučuji. Ubytování v okolí jsou kvanta, takže přes booking za 3 minuty vybráno. Pak je tam už co navštívit. v Peenemunde je krásné muzeum okolo zbraní V1 a V2. Dále je tam pobřežní vojenská loď a ruská vojenská ponorka, jedna z největších diesel ponorek, co byla postavena. Oboje funguje taky jako muzeum, takže to jde celé prolézt. Dále je v okolí spousta krásných městeček a když zbude čas, tak hned za hranicema v Polsku ve Swinoujscie je krásná pevnost z 18 století (něco jako Josefov), taky s muzeem.
Takže vřele doporučuji, pokud budete někdo chtít vědět ještě více, tak se mi ozvěte.
./Míra
Zde už jen pár ilustračních fotek.
Napsat komentář