Letov LF-109 Pionýr

LF-109 Pionýr je historický československý cvičný dvoumístný kluzák (větroň) smíšené konstrukce vyráběný firmou Let Kunovice v letech 1950–1958. Trup LF-109 tvořila příhradová konstrukce svařená z ocelových trubek potažená plátnem, přišitá k lehké dřevěné karoserii. V plátěném potahu byly kontrolní otvory uzavřené zipem. Do zadní části trupu se při obsazení dvěma piloty vkládalo dodatečné zatížení, které se při sólovém letu vyjímalo. Hlavní přední palubní deska obsahovala rychloměr Ry-251 do 250 km/h, výškoměr typ 159 do 10 km, zatáčkoměr se sklonoměrem, kompas typ 539 a variometr. Na zadní palubní desce byl rychloměr, výškoměr a zatáčkoměr. Řízení bylo dvojité pákové. Přistávací zařízení tvořilo nízkotlaké nebržděné kolo o rozměru 350 × 150 mm umístěné za těžištěm. Odpružení o vysokém zdvihu zajišťovaly gumové provazce. Konec trupu chránila ostruha z ocelových plochých per. Celodřevěné křídlo bylo dělené, polosamonosné a jednonosníkové s profilem NACA 43012 A. Náběžná hrana tvořila s nosníkem skříň potaženou diagonálně kladenou překližkou. V každé polovině křídla byl umístěn šikmý pomocný nosník. Zadní část křídla byla potažena plátnem. Brzdicí klapky byly duralové. Diferencovaně ovládaná křidélka typu Frise byla celodřevěná a jejich zadní část tvořil plátěný potah. Ocasní plochy měly smíšenou konstrukci.

Technické údaje

rozpětí: 13,47 m
délka: 7,77 m
výška při postoji na ostruze: 1,64 m
nosná plocha: 20,20 m²
prázdná hmotnost: 235 kg
užitečné zatížení: 180 kg
max hmotnost za letu: 416 kg
klouzavost při 80 km/h: 1:18,5
minimální rychlost ve dvou: 52 km/h
minimální rychlost sólo: 46 km/h
maximální rychlost: 220 km/h

Fotografie Kokpitu

Zadni sedadlo

Přední sedadlo