ŠK-38 Komár

Původně německý jednosedadlový školní kluzák SG-38 Schulgleiter využívaný před a během druhé světové války pro základní výcvik pilotů. Vyrobeno jich bylo přes 9000 kusů. Po 2. světové válce byl u nás vyráběn v pražské Letecko-technické výrobní společnosti s.r.o. jako ŠK-38 Komár v počtu cca 100 kusů. Jedná se o letoun celodřevěné konstrukce s rámovým trupem, na němž je připevněné otevřené sedadlo pilota vyrobené z překližky a odpružená přistávací lyže z jasanu absorbující nárazy při přistání. Lněným plátnem je pak potaženo pouze křídlo, věž, ocasní plochy a směrovka. Věž nazývaná též pyramida slouží k vypnutí nosných ocelových lanek křídla. Řízení letadla je klasické, výškovka i křidélka jsou ovládána ruční pákou a směrovka nožními pedály. Vyráběla se také verze označovaná jako SG-38A s trupovou gondolou (v krátké i dlouhé variantě), jejíž dřevěná kostra byla v přední části potažená překližkou a zbývající část plátnem.

Technické údaje

délka: 6,28 m
rozpětí: 10,41 m
plocha křídla: 16 m2
klouzavost: údajně 1:10, ale nikdo tomu nechce věřit
prázdná hmotnost: 125 kg
max hmotnost za letu: 210 kg
max rychlost: 115 km/h
pádová rychlost: 45 km/h

 

Fotografie Kokpitu 🙂

 

Kokpit Komára

Galerie