Špaček SD1 Minisport

Hmotnost letadla má přímý vliv na jeho výkon. Konstrukční filozofií SD-1 je udržet svou hmotnost na co nejnižší možné úrovni pro dobrý výkon, přičemž poskytuje ovladatelnost vhodnou pro pilota s nízkými hodinami, ale zároveň je jednoduchá na sestavení.Historicky nejlehčí letadla byla vždy vyrobena ze dřeva. Spousta lidí v dětství (a mnozí v dospělosti!) lepila dřevěný model letadla nebo lodi. SD-1 je ve skutečnosti jen větší projekt a průměrný stavitel by neměl mít problém s dokončením tohoto letadla, zejména s ohledem na dostupné díly a podporu kitů.
Vývoj nových materiálů jde neustále kupředu a v dnešní době můžeme vidět použití uhlíkových kompozitů ve všech druzích produktů. Díky své neuvěřitelné pevnosti a nízké hmotnosti jsou tyto materiály velmi vhodné pro použití jako nosníky letadel a na podobná místa s vysokou koncentrací zatížení. Optimálních vlastností je dosaženo pomocí výrobní technologie zvané pultruze, což je plně automatizovaný výrobní proces zajišťující trvale vysokou kvalitu a spolehlivé mechanické vlastnosti.Z těchto důvodů používá konstrukce SD-1 uhlíkové pultruze v nosnících a vyztužení trupu v místech, jako jsou uložení podvozku. Nosník hlavního křídla SD-1 váží pouze 2 kg, přesto díky tomuto materiálu dosahuje maximální nosnosti 7,5 g. Celkově má letoun pozoruhodný poměr MTOW/prázdná hmotnost 2:1.

Technické údaje

rozpětí: 6 m
délka: 4,35 m
výška: 1,23 m
plocha křídla: 6 m2
provozní násobky: +4/-2 g
motor: SE33-33HP
cestovní rychlost: 86 uzlů (160 km/h)
stoupavost: 3 m/s
Prázdná hmotnost: 120 kg
MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 240 kg
užitečné zatížení: 120 kg

Fotografie Kokpitu

Špaček SD1 kokpit

 

Galerie